رد کردن لینک ها

آرامشتو حفظ کن و راحت باش

بزرگترین درب رول آپ کشور – عرض 25متر ارتفاع 8 متر

  1. فاز صفر: طراحی و مشاوره :

پروژه طراحی ، ساخت و اجرای درب آشیانه سایت امداد هوایی هلال احمر سمنان از اواخر سال 95 بصورت قرارداد EPC توسط جمعیت هلال احمر استان سمنان با شرکت تاجران جاده ابریشم منعقد گردید.

جهت تامین عرض مورد نیاز عبور بالگرد های امدادی هلال احمر ، سازه درب به ابعاد عرض دهانه 25 متر در ارتفاع 8 متر با بازشو 6 متر ارتفاع به تایید کارفرما رسید و فاز محاسبات و طراحی آغاز گردید.

در فاز صفر “واحد طراحی محصول” شرکت جاده ابریشم با صرف بیش از 700 نفر ساعت انجام محاسبات شامل آنالیز سازه موجود آشیانه ، بارگذاری سازه جدید ، محاسبات بارهای جانبی اعمال شده بروی درب و ستون متحرک نسبت به تهیه مستندات فنی طرح اقدام نمودند.

با توجه به محدودیت های فنی در ساخت و اجرای درب های رول آپ در ابعاد عریض ، طرح کلی بر اساس اجرای 2 دستگاه درب بصورت دوبل هم راستا با یک ستون متحرک در وسط در نظر گرفته شد.

کلیه محاسبات مربوطه و کلیه محاسبات مربوط به سازه انجام گرفته و کلیه نقشه های اجرایی و شاپ های مربوطه در قالب فایل های اتوکد ، سب و … تحویل کافرمای محترم گردید.

مشخصات سازه آشیانه :

اسکلت فلزی

مشخصات فنی درب :

پروفیل گالوانیزه با عایق پلی اورتان

ابعاد درب  :

 عرض بازشو 24.25 متر – ارتفاع 8 متر (6 متر بازشو خالص)

مقاومت در برابر وزش باد :

CLASS 2 80 کیلومتر بر ساعت

وزن کل سازه درب :

4600 کیلوگرم

تعداد موتور :

4 دستگاه موتور – 3 موتور گیربکسی – 1 جک الکترو مکانیکی

دمای کارکرد:

55+  20-

سیستم ایمنی :

پاراشوت ضد سقوط و سیستم قفل شونده ستون متحرک به زمین

  1. 1.فاز یک: ساخت سازه درب

photo ۲۰۱۷-۰۹-۱۶ ۱۵-۴۰-۲۷

  • Øسازه درب : در طراحی بدنه درب از پروفیل هایی از جنس گالوانیزه استفاده شده است. بدلیل حفظ برودت و حرارت و جلوگیری از انتقال هوا پروفیل های سازه درب بصورت دو جداره با پوشش داخلی فوم پلی اورتان در نظر گرفته شد .

با توجه به محاسبات فنی  و خیزش سازه درب در هنگام وزش باد در محوطه آشیانه ارتفاع هر پروفیل 12.5 سانتیمتر با ضخامت 2 سانتیمتر بصورت محدب در نظر گرفته شد.

  • Øریل : در طراحی و ساخت ریل های جانبی از ریل های فولادی مخصوص با عمق 18 سانتیمتر مورد استفاده قرار گرفته است . این المان جهت افزایش مقاومت درب در برابر وزش باد تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت CLASS 2 می باشد.
  • Øسیستم مکانیکال محور و پایه موتورها :

در قسمت مکانیکال از 2 محور سایت 219 با ضخامت 7 میلیمتر استفاده شده است که بوسیله ترانس بسیار مقاومی با آلیاژ CK45 به موتور و یاتاق های دو طرف درب متصل می گردد.

با استارت موتور ها محور بصورت دوران درب را بدور خود جمع می نماید.

  • Øسیستم ضد سقوط (پاراشوت):

وزن کل سازه درب در حدود 4 تن می باشد لذا رعایت ایمنی درب بصورت یکی از الزامات فنی در این پروژه مطرح گردید .

طی محاسبات صورت گرفته در مرحله طراحی و ساخت ، سیستم ضد سقوط پاراشوت بلبرینگی جهت جلوگیری از آزاد شده گیربکس موتور و احتمال سقوط درب در نظر گرفته شد.

این سیستم همانند کمربند ایمنی خودرو عمل می نماید بصورتیکه در صورت چرخش میل ترانس با سرعت معمول آزاد می باشد اما به محض افزایش سرعت چرخش ترانس که به دلیل آزاد شدن گیربکس یا دلایل دیگر می باشد حرکت بلبرینگ موجود در پاراشوت قفل شده و بوسیله یک میکروسوچ فرمان توقف به موتور می دهد.

photo ۲۰۱۷-۰۹-۱۷ ۱۷-۱۴-۴۱

  1. 2.فاز دو : ساخت سازه ستون متحرک و پایه نگهدارنده :

عملیات ساخت سازه فلزی ستون متحرک به وزن یک تن به همراه پایه نگهدارنده ستون یکی از حساس ترین بخشهای طراحی این درب بحساب می آید

در مرحله طراحی سه طرح با مزایا و معایب مختلف در نظر گرفته شد . که بهینه ترین طرح با بیشترین استحکام و بالاترین مقاومت جهت تحمل وزن ثقلی ستون متحرک در نظر گرفته و ساخت آن طی 30 روز انجام پذیرفت.

ستون متحرک به ارتفاع 7.6 متر حول محور خود که بروی سازه U شکل در وسط درب قرار دارد 90 درجه چرخیده و بصورت موازی زیر یکی از درب ها بصورت افقی قرار می گیرد.

  • Øمکانیزم انتقال نیرو ستون:

با توجه به وزن سازه متحرک جهت حرکت عمودی ستون از یک دستگاه موتور گیربکسی با قرقره هایی به قطر 40 سانتیمتر بصورت دوبل دو شیار استفاده گردید که توسط دو عدد سیم بکسل بسیار مقاوم عملیات باز و بسته نمودن ستون را انجام می دهند.

محل قرار گیری موتور در قسمت فوقانی درب بوده و سیم بکسل آن تا قسمت پایین ستون کشیده شده و بوسیله اتصال فولادی بسیار مستحکم به ستون وصل می شود.

هر یک از بکسل ها توان تحمل 2.5 برابر وزن سازه در حالت افقی ستون (که بیشترین اعمال نیرو را ایجاد می کند) دارا می باشد لذا استفاده از 2 بکسل بصورت همزمان در ساخت این ستون بدلیل تامین امنیتی تا 5 برابر وزن و نیروهای عمودی اعمال شده بروی ستون متحرک می باشد.

 .photo ۲۰۱۷-۰۹-۲۰ ۰۰-۳۴-۳۷

  • Øسیستم قفل کننده ستون به زمین

با توجه به نیروهای وارده جانبی بر ستون در هنگام وزش باد ، درب آشیانه هلال احمر مجهز به سیستم قفل شونده تمام اتوماتیک گردید.

این سیستم که بوسیله شافتی به قطری 60 میلینمتر بصورت مخروطی در انتهای ستون قرار دارد با یک دستگاه موتور الکترومکانیک بصورت عمودی در شیار کف زمین قرار می گیرد .

لذا در هنگام قائم شدن ستون ، موتور تعبیه شده در قسمت پایین ستون با کورس 20 سانتیمتری ستون متحرک را به زمین قفل نموده و از هر گونه جابجایی احتمالی جلوگیری می نماید.

photo ۲۰۱۷-۰۹-۱۶ ۱۸-۲۶-۲۶

  1. 3.فاز سه : سیستم الکتریکال و مرکز کنترل

در این پروژه از 4 دستگاه موتور الکترو گیربکس و الکترو مکانیک استفاده شده است. تابلو کنترل مرکزی درب یکی از پیشرفته ترین کنترل برد های درب رول آپ صنعتی  می باشد . با توجه به کارکرد متوالی موتور ها و عدم تداخل کارکرد آنها که خطرات جدی به همراه داشت تیم فنی الکترونیک شرکت نسبت به طراحی و ساخت تابلو مرکز کنترل مجهزی اقدام نمود.

تابلو مرکز کنترل درب مجهز به برد PLC  پیشرفته ای است که تا 256 سناریو عملکرد ، قابلیت برنامه ریزی دارد . فرمان باز و بسته شدن درب بوسیله صفحه نمایش لمسی HMI  به ابعاد 4.5 اینچ می باشد که در نوع خود کم نظیر می باشد.

 photo ۲۰۱۷-۰۹-۱۶ ۱۸-۲۶-۱۵

جهت فرمان دادن به درب دیگر نیازی به ریموت کنترل یا پوش باتن های سنتی وجود ندارد و کاربر با لمس آیتم های مختلف صفحه نمایش که به زبان فارسی می باشد قادر به کنترل درب آشیانه خواهد بود. تنها با لمس یک دکمه درب بطور کامل(4 موتور) باز یا بسته خواهد شد.

در صورت بروز هرگونه اشکال در عملکرد هر یک از چهار موتور و یا در صورتی یکی از درب ها در حالت نیمه باز بوده یا ستون در زمین قفل نشده باشد کل عملیات کارکرد درب جهت حفظ ایمنی متوقف خواهد شد.

 


 

 

در این پروژه کلیه مراحل طراحی ، انجام محاسبات فنی ، عملیات عمرانی و عملیات ساخت تا مرحله راه اندازی و بهره برداری با دانش بومی متخصصان ایرانی شرکت جاده ابریشم به انجام رسیده است.

 

پروژه در تابستان 96 بطور کامل به بهره برداری رسید و تحویل کارفرمای محترم جمعیت هلال احمر سمنان گردید.

 photo ۲۰۱۷-۰۹-۲۰ ۰۰-۳۴-۴۱

شرکت تاجران جاده ابریشم

طراح ، سازنده و مجری درب های اتوماتیک صنعتی و سازه های عظیم متحرک

 

بازگشت به بالای صفحه
چنین قالبی وجود ندارد.